Volvo XC90

Roll: Art Director
Uppdrag: e-handelskampanj
Byrå: DigitasLBi 
Webbplats: Volvo XC90

Uppdrag

När Volvo Cars lanserade nya XC90-modellen, en av Volvo Cars största satsningar någonsin, fick DigitasLBi uppdraget att presentera XC90 för världen via endast digitala kanaler, eftersom bilen ännu inte hade producerats. 

Bakgrund

När Volvo Cars lanserade nya XC90 modellen gjorde de det med en digital kampanj, producerad av kommunikationsbyrån DigitasLBi. Med hjälp av kampanjen skulle man hitta de första ägarna till de 1 927 exklusiva XC90 First Edition – den första Volvon någonsin som bara kan köpas online. 

Strategi

Den digitala kampanjen var den första i sitt slag som istället för att vänta på kunderna, aktivt sökte upp dem. Det handlade om människor som delar Volvos banbrytande idéer inom områden som musik, teknik, mode, foto, design, sport, film och affärer – likasinnade innovatörer som inte bryr sig om ära och berömmelse, utan bara får saker att hända. 

Lösning

Startskottet för lanseringen var en redaktionell kampanjsida som visade upp insidan av nya XC90, samtidigt som Volvo Cars utnyttjade PR och sociala medier för att skapa spänning och förväntan inför den stora avtäckningen. Limited Edition modellen kunde sedan köpas direkt online.

Resultat

DigitasLBi:s kampanj sålde 1 927 ännu ej tillverkade bilar på mindre än två dygn.  I rekordfart sålde första utgåvan slut av helt nya XC90 – den första Volvon som gjordes tillgänglig exklusivt på nätet.

E-butiken för de 1 927 numrerade bilarna öppnade klockan 16:00 på onsdagen den 3 september. Efter 47 timmar var samtliga bilar sålda.

Made for you

Som en del av kampanjen bjöds ett antal personer som delar Volvos pionjäranda in att reservera bilar ur den första utgåvan. På så vis blev det den första e-handelkampanj som inte inväntade de rätta kunderna – utan aktivt letade upp dem.

Paris Auto show och Artipelag

Som en del av kampanjen skapade DigitasLBi världens första virtuella provkörning med hjälp av unik Oculus Rift-teknik, som branschledare och inflytelserika gäster fick uppleva på Paris Auto show. 

Resultat

XC90 Limited Edition serien på 1927 bilar sålde slut på 47 timmar. Efter det kunde besökarna bygga sin egen specialmodell och beställa den online.