STCC Live App

Roll: Digital Art Director / Interaktionsdesigner
Uppdrag: Live Timing App with Real-time track positions
Byrå: BCD i samarbete med PLAY Interactive Institute och Chalmers Mobil Informatik

 

 Bakgrund

I ett samarbete mellan BCD, PLAY Interactive Institute och Chalmers Mobil Informatik producerades STCC Live app, en mobil applikation med realtidsangivelser på bana för STCC – Swedish Touring Car Championship. 

Genomförande

En kravspecifikation togs fram med Chalmers Mobil Informatik som innehöll problemformulering, målgruppsanalys, användaranalys, uppgiftsanalys och kravspecifikation för funktionella och informativa krav för övergripande, liveupplevelse, före/efter lopp, kval samt användbarhetskrav. 

Användaranalys

Utifrån den fastställda målgruppen för användarna av STCC appen genomfördes en målgruppsanalys. För att lära känna användarna samt kartlägga deras självuttalande beteendemönster genomfördes kvalitativa studier med hjälp av intervjuer. 90 intervjuer genomfördes på Play Interactive Institute, där motorsport-konsumenterna fick svara på frågor som berörde liveupplevelsen av STCC-evenemangen.

Användarprofil

Intervjuerna sammanställdes så att målgruppens behov gällande liveupplevelsen och informationsbehovet innan, under och efter loppet tydliggjorders. Efter detta kunde en mer detaljrik beteendespecification och verklighetstrogen bild av den potentiella användaren, personas, bestämmas.  

Kravspecifikation  

Ur användar- och uppgiftsanalysen identifierades olika krav på systemet. Kraven delas upp i funktionella, informationsmässiga samt användbarhetskrav. Som exempel på nödvändiga krav kan nämnas att tjänsten förmedlar placeringar, tidsskillnader mellan olika förare, visa antal varv - max antal, depåtider, omkörningar, nedräkning mm, samt att informationen presenteras i realtid.

Mobile_STCC.jpg

Metod

Kravspecifikationen föregås av många steg; Användaranalys, personas, scenarier, skisser & modeller, fältstudier, storyboards, uppgiftsanalys, uppgiftsflöde, beteendespecification, användar case, wireframes, prototyper, tester och implementation/utveckling.

Realtidstester  

Baserad på kravspecifikationen genomfördes även ett antal tester på Falkenbergs Motorbana där realtidsinformation överfördes från motorbanans tidtagningssystem via transponder och tidstorn till den mobila applikationen. Informationen sammanställdes i en teknisk specifikation.

Interaktionsdesign 

Kravspecifikationen för användare och den tekniska specifikationen låg sedan till grund för appens interaktionsgränssnitt och design.   

Nedladdningssida

Nedladdningssida

Startsida

Startsida

Tidsangivelser/Varvtider

Tidsangivelser/Varvtider

Banplacering

Banplacering