Science Fiction Bokhandeln

Stormhelmet.jpg

Roll: Interaktionsdesigner
Uppdrag: Butikskampanj
Byrå: In Time

Uppdrag

Byråns uppdrag var att kommunicera att Göteborgsbutiken flyttar till större lokaler med ett bättre utbud i butiken – Stor invigningshelg sista helgen i maj med stormtroopoers och superhjältar. En stark idé mynnade ut i en webbaserad Crossmedia-kampanj, pr, buss- och spårvagnsreklam, affischering och diverse andra trycksaker. 

Analys

  • Science Fiction Bokhandeln i Göteborg flyttar till nya lokaler.
  • Sortimentet består av litteratur inom SF, fantasy och skräck samt dito spel, filmer och prydnader.
  • 95 % av sortimentet är engelskspråkigt.
  • Vi måste flörta med de riktiga fansen, men ändå nå de som har ett mer perifert intresse.

Strategi

På temat "One store to rule them all" användes referenser som Sci-Fi fans kunde relatera till. Byrån använde Sci-Fi Bokhandels kundregister för att kommunicera direkt med de riktiga fansen via en Crossmedia-lösning. För att nå den bredare publiken användes trafikreklam och på själva invigningsdagen annordnades en Sci-Fi parad genom staden med 110:onde Star Wars bataljonen och Göteborgs musikkår, som spelande Star Wars temat. 

Resultat

  • På fredagen köade 100 personer inför öppningen kl 10 på morgonen.
  • Över 500 personer deltog i lördagens parad från den gamla butiken till den nya.
  • Lördagen hade den näst största dagskassan sedan starten 2001.

Cross Media

Med Crossmedia-verktyget skapades personliga webbplatser, personaliserade sms, email och trycksaker med variabeldata och appar som kopplades samman med sociala medier. Genom att integrera och systematisera händelseförloppet kommunicerades budskapet samtidigt genom olika kanaler. Då allt styrdes genom ett och samma verktyg var det också lätt att få tydlig uppföljning och styra ett fortsatt kommunikationsarbete.

 

Cross Media flow chart

Cross Media flow chart

Variabeldata

Med data från Sci Fi Bokhandelns kundregister skapades genom Crossmedia-verktyget 5500 personliga webbplatser, personaliserade sms, email och trycksaker med variabeldata där varje kund fick webbsidor, trycksaker och sms med sitt eget namn på. På så sätt kommunicerade Sci Fi Bokhandeln personligt med varje enskild kund, samtidigt som all information och resultatet av utskicken kunde kontrolleras och följas i realtid via det helt automatiserade systemet.