Optoskand

Roll: Art Director
Uppdrag: Grafisk profil/ responsiv webb
Byrå: In Time

Uppdrag

Inför Laser world of Photonics-mässan i Tyskland 2013 vände sig Optoskand, en världsledande leverantör av fiberoptik för optimering av högeffektslaser till In Time för framtagande av en ny identitet. In Time tog fram en ny profil; logotyp, kommunikation, form- och bildspråk samt webbsida, som matchade det nya företaget, och lanserade detta i samband med mässan. 

Bakgrund

Optoskand är ett högteknologiskt företag som konkurrerar på en internationell marknad. De levererar kraften från en laserkälla till arbetsstycket med minimala förluster tack vare en framgångsrik teknik. Optoskands fiberoptiska produktlinje har skapats för att kunna leverera högeffektslaser på ett säkert sätt från lasern till arbetsstycket. 

Analys

Efter analysen av varumärket kunde vi konstatera att Optoskands enda varumärkesbärande element var logotypen. Det fanns heller inget konkret grafiskt- eller bildmanér som tillämpats. Materialet uttryckte inte en hel visuell identitet. Loggan ensam klarade inte att bära hela varumärket och behövde förstärkas med en tydlig idé i grunden, både visuellt och kommunikativt. Igenkänningen var också låg då produkterna inte gick att identifiera. 

Strategi

Med taglinen "Optimise your laser" tog In Time fram ett nytt kommunikativt koncept. Med kreativ kommunikation, stark igenkänning i form & tonalitet samt genom att märka produkterna med Optoskands nya laserröda färg skapades en ny och tydlig identitet. Materialet till Laser world of Photonics-mässan bestod av en ny mässmonter och ett nytt presentationsmaterial och en ny responsiv webbsida.  

Resultat

Laser world of Photonics-mässan blev en framgång för Optoskand. Under slogan "Maximum performance. Minimum loss." presenterades Optoskands nya identitet. Eventet attraherade både nya kunder och partners. Med hjälp av webbsidan knöts nya kunder och kontakter till företaget och Optoskand stärkte sin roll på marknaden som utvecklare av fiberoptiska lösningar.   

 

"Maximum performance. Minimum loss."

 

Grafisk manual

I manualen sammanställdes instruktioner för text och språkbruk, logotyp, symbol, färger, typsnitt, bildmanér, kontorsmaterial, word- och powerpointmallar, mailsignatur, manualer, trycksaker, annonser, profilprodukter, mässmatarial och webb. 

Webbsidan

Optoskands webbplats har som främsta uppgift att stärka och förtydliga varumärket, identiteten och produktfördelarna gentemot konkurrenter, att visuellt ge produkterna det utrymme och status de förtjänar samt att etablera varumärkets nya form och färg, den laserröda, i en lättillgänglig och responsiv webblösning.

Optoskand_screens2.jpg

Teknisk lösning

Den tekniska lösningen valdes för lätthanterlig administration och responsiv layout. Webbsidan byggdes i open source Drupal CMS med CSS3 och HTML5, med optimerat interaktionsmönster för varje plattform – såväl fingerstyrning som musklick. Skalbarhet för framtida high-res skärmar (som Retina) säkras genom att embedda grafiska element som SVG-object för skarp återgivning oavsett storlek. Lösningen är responsiv för att automatiskt anpassas till olika typer av upplösning och skärmar, som smartphone, läsplatta och datorskärm.

OP_case_funktion.png

 

Online guidelines

I Optoskands grafiska manual finns även guidelines för webb, där webbplatsens grafiska och interaktiva element presenteras.

OP_Guidelines.png