Hasselblad Xpan

Xpan_crop.jpg

Roll: Digital Art Director
Uppdrag: Kampanj
Byrå: Adera Kommunikation

Uppdrag

Våren 1998 var Hasselblad beredda att introducera en ny kamera på världsmarknaden. Hasselblad XPan, som representerade ett helt nytt kamerakoncept, hade utvecklats av Hasselblad i nära samarbete med japanska Fuji Corp. Hasselblad vände sig till Adera Kommunikation, som då ansvarade för utveckling och produktion av Hasselblads webbplats.

Analys

I analysen av produkten kunde vi snart konstatera att den nya mätsökarkameran var en kamera som riktade sig till en bredare målgrupp än de traditionella kamerorna från Hasselblad. Den krävde också en marknadskommunikation baserad på mer emotionella argument än de som använts för de klassiska Hasselbladskamerorna. 

Strategi

Förslaget till Hasselblad bestod av en pressmapp, en produktbroschyr, en ny kampanj-webbplats samt annonser för fack- och populärpress. Med kampanjtemat ”Size Matters” ville vi lägga en ny dimension till panoramafotografering. Detta visade sig fungera mycket bra.

Resultat

Kameran blev en favorit hos journalisterna och återfanns i fack-presstester över hela världen. Redan i oktober 1998 var Hasselblad XPan en försäljningssuccé. Försäljningsmålet för det första året nåddes redan efter två månader. Webbplatsen fick en rad utmärkelser under 1999. Bl.a. för bästa design, kampanjsajt och webb.

Utmärkelser

  • SIME, Årets bästa design 1999. 
  • Guldägget, Guldäggsnominering 1999.
  • Resumé, Årets bästa kampanjsajt 1999.
  • Resumé, Årets bästa webb 1999.
  • Macromedia, Shocked Site of the Day 1999.

Teknisk lösning

Xpan4.jpg

Kampanjwebben byggdes i Flash och Html. Det övergripande målet vid utformningen av webbplatsen var att visa och förklara effekterna av konceptet med två format samt att förmedla känslan i den nya kameran. 

Design

Idén bakom kampanjsidans design var enkel. Kameran i sig skulle kännas så exklusiv och formmässigt genomtänkt att sajtens design kunde reduceras till ett minimum. Egentligen såg kameran ganska traditionell ut, men bra ljussättning och intressanta vinklar vid produktfotograferingen gav intressanta former att jobba med. Kameran fanns ursprungligen i svart och silver, men endast svart användes i reklamen för exklusivitetens skull. 

Formatet

Kamerans speciella panorama-format gick förstås att använda kreativt både visuellt och kommunikativt. Pressmaterialet till kampanjen ”Size Matters” använde sig av effekten att veckla ut fotografier i standardformat till panorama och därigenom avslöja bildens egentliga budskap. Men det fanns också ett dilemma med det nya formatet. Hasselblads signum var det klassiska fyrkantiga bildformatet. När Hasselblad nu för första gången vände sig till en bredare målgrupp, som skulle få chansen att köpa en ”äkta Hasselblad” så var formatet inte längre fyrkantigt.

Kampanjsidan

På kampanjsidan vecklade vi inte ut fotografier, utan valde istället att fokusera på själva kameran. Målgruppen skulle (trots bildformatet) få känslan av en klassisk Hasselblad, som dessutom var innovativ och modern. Gränssnittet för kampanjplatsen baserades på Xpans egna storleksförhållande och menyerna hämtade former från optikfattning och greppytor, vilket gav ett proportionellt logiskt intryck. 

Xpan3.jpg

360 grader
För XPans virtuella demo användes kamerans egna ljud för knapptryck, magasinsöppning, slutare etc. Kameran fotograferades på Hasselblads fabrik i 360 graders fotoserier som gjorde det möjligt att vrida, vända och öppna kameran (En lösning Hasselblad fortfarande använder på sin webbsida). Tillsammans med utvalda fotografier från några av världens främsta Hasselbladfotografer gav Xpan kampanjen ett gediget intryck. Tyngdpunkt las också på att detaljerna skulle förmedla rätt känsla. Kameran kändes gedigen i handen och den kvaliétskänslan skulle förmedlas i designen. Därför var det viktigt att animationerna gick i rätt hastighet, att menyerna hade rätt tyngd och att de synkade med de utvalda ljud som skulle ge den lite dova/stumma känslan av precision

Årets bästa webb

I februari 1999 utsågs webbplatsen till ”Årets Bästa Kampanjsajt”, och ”Årets Bästa Webb” av Resumé. I april 1999 belönades den med ett Guldäggsdiplom. I mars valdes den av Macromedia till Shocked Site of the Day och i maj 1999 valdes den "Årets bästa design" av Sime Awards.


28-webb_L.jpg