Mindark

Roll: Creative Director
Uppdrag: Varumärke, Strategi, Reklam & Marknadsföring
Kund: Mindark

 

Uppdrag

2005 hade dataspelutvecklingsföretaget Mindark preciserat högt satta framtida utmaningar. Entropia Universe skulle utvecklas till att bli en av de ledande virtuella plattformarna inom underhållning, handel, utbildning och avatar-utveckling på marknaden. På kort sikt var de största utmaningarna att öka kännedomen om varumärket, att öka antalet aktiva användare i den virtuella världen, att etablera sig på den asiatiska marknaden samt att öka närvaron i USA och Sydamerika.

Bakgrund

Mindark hade tagit spelkonceptet Project Entropia till en punkt där man ansåg att den virtuella online-världen var färdigutvecklad och redo att presenteras som en kommersiell produkt (Entropia Universe). Man såg också en växande konkurrens. Hittills hade man främst lockat användare genom banner-annonsering på MMORPG-sajter och den gratis PR de fått genom recensioner i speltidningar och övrig press.

Analys

Utåt sätt behövde varumärket förtydligas och särskilja sig från andra online-spel. Ökad kännedom för att locka nya användare och varumärken till den virtuella världen. Inåt sett innebar identitetsstrukturens starka koppling mellan företag och produkt, att Mindarks image var den som ”skapade och bestämde”, men också hjälpte i den virtuella världen.

Det var viktigt att balansera rollen som maktfaktor med mer positiva ”föräldraegenskaper” som visade att man skyddar sina användare. Entropia Universe ses, snarare än en produkt, som en gemensam virtuell värld, vilken befolkas och handhas av användarna själva. I dialogen med användarna om varumärket skulle man profilera sig så att rätt associationer skapades kring varumärkets image.  

Resultat

Omsättning

  • Under 2005-2008 ökade antalet konton från 120.000 till 762.806 registrerade användare, från mer än 50 länder.
  • Omsättningen ökade från 30 miljoner SEK 2005, till 70 miljoner SEK 2008.

Marknader

  • Ökad närvaro i USA via PR-byrån Terpin/Bates. 2006.
  • Asien etablering – via China Cyber Recreation District, 2007.
  • Etablering i Mellanamerika – Nytt utvecklingskontor, Playa del Carmen, Mexiko 2007.
  • Mellanöstern etablering – via Creative Kingdom, 2008.

Utmärkelser

  • The Göteborg Company Award 2007.
  • Best Original Game – E For All, Los Angeles 2007.
  • Nobel Prize Celebrations Hosted by Entropia Universe 2007.
  • Guiness Rekordbok – “Most Expensive Virtual World Object”, 2008.
  • Emmy Award – Best Interactive, 2008.
M.jpg

Genomförande

Strategi
Genom en ny varumärkesstrategi positionerades Entropia Universe om från gränslandet mellan vanliga online-spel och virtuella världar till en tydligare markerad position som virtuell värld – med spelelement. En ny strategi för förbättrad image av varumärket från kontrollerad värld, främst styrd av ekonomiska intressen mot en friare (men ekonomiskt trygg) och kreativare värld med ökad möjlighet till content creation. Detta resulterade i en rad åtgärder:

MA_2.png
  • En ny PR- och marknadsstrategi implementerades för ökad kännedomen
    om varumärket.
  • En ny taktik för att locka varumärken till den virtuella världen.
  • En ny onlinestrategi, design samt implementering av nya webbplatser.
  • En ny grafisk identitet togs fram.
  • En ökad dialog med användarna om varumärket utvecklades, samt en rad åtgärder för utveckling av såväl produkten som förtydling av företagets kärnvärden, uppdrag och strategi.

Identitetsstruktur
Mindarks varumärkesbyggda Identitetsstruktur präglas av en stark koppling mellan företag och produkt. Den virtuella världens natur är sån att skaparen av världen kontinuerligt värderas av deltagarna utifrån kvalitet, ekonomiska och politiska aspekter. Det var därför av stor vikt att relationen mellan deltagare och producent var god och att Mindarks image och profil samstämmer. Kommande produkter (som den aktuella Cry-baserade spelmotorn) innebar att att nya världar kopplades till Entropia Universe, vilka i sin tur var kopplade till de företag som utvecklar världarna. 

Dialog
Förbindelserna skapade en komplex identitetsstruktur som på sikt kunde bli svårmanövrerad, om utvecklarna, precis som deltagarna, agerade utifrån egna motiv. Det fanns även innehållsmässiga faktorer, som ihopkopplandet av vertikala och generella världar. Det var därför viktigt att Mindark skapade en tydlig dialog om varumärket mellan såväl deltagare som tredjepartsutvecklare.

MA_3.png

Namnbyte
Namnbytet från Project Entropia till Entropia Universe beskrev att den virtuella online-världen nu var färdigutvecklad. ”Entropia” stod för igenkänning och ”Universe” beskrev företagets vision att utveckla ett virtuellt universum (utvecklingsplattform) där många virtuella världar skulle förbindas i ett stort virtuellt universum. 

Varumärke
Mindarks kommande lösning med ett nätverk av sammankopplade virtuella världar innebär även en förändring av varumärket Entropia Universe. När andra världar kopplades till Entropia Universe, blev planeten Calypso en i mängden och Entropia ett virtuellt universum. Varumärket Entropia Universe kom då att representera både en utvecklingsplattform med en virtuell ekonomi, riktad till tredjeparts utvecklare, samt ett övergripande produktvarumärke för det virtuella nätverket riktat mot slutanvändare.

26-webb_L.jpg

Webbsidan

Webbsidan är Mindarks främsta kontakt med nya användare. För dem ska spelet förklaras på ett snabbt och lockade sätt för att sedan kunna laddas ned gratis via tydliga och enkla instruktioner.  För befintliga användare används webbplatsen för kontohantering, insättning och utttag, säkerhet, support och nyhetsinformation samt community-kopplad information.

Teknisk lösning
Sidan skulle kunna administreras av flera olika grupper och hantera många olika system, vilket förutsatte ett effektivt CRM-tool. Den tekniska plattformen utvecklades av Roxen, vilka  hanterar komplexa CRM-system för bl.a. Coca-Cola och Metro.

Screen shot 2014-01-28 at 13.12.01.png

Process
Arbetet med produktionen var omfattande då vanligt innehåll som information, reklam, nyheter och support kombinerades med mer komplexa funktioner som kontohantering , insättning, utttag och säkerhetsfrågor.

Guider 
För att hjälpa besökaren att snabbt sätta sig in i spelkonceptet skapades enkla hjälpguider som placerades på startsidan: Quick Guide, Visual Guide och Participant Guide.

Visuell Guide
Med den visuella guiden kan nybörjaren snabbt skaffa sig en uppfattning om spelet genom att klicka sig genom bild och text innehållet.

Lojalitet
Community: Entropias Community baseras på en rad Forum och Communitysidor samt sociala media som Facebook, Flickr, Twitter och You Tube. Nyhetsbrev: Nyhetsbrevet släpps med varje VU och behåller dialogen med inaktiva spelare. Medlemskap: Genom att bli medlem får användaren ta del av speciell information och olika rabatter. Erbjudanden: När medlemmarna använder sina kreditkort får de erbjudanden som knyter dem starkare till den virtuella världen.

PR & Events

Entropia Universe var 2005 fortfarande ett okänt varumärke. Annonsering hade provats tidigare med dåliga resultat. Den amerikanske Entropia celebriteten Jon ”Neverdie” Jacobs köp av virtuell mark för rekordhöga US $100,000 gav däremot mycket bra PR och ökade antalet registrerade konton markant. Händelsen gav enormt genomslag i pressen. Rekordet hamnade även i Guiness Rekordbok som“Most Expensive Virtual World Object”.

Strategi
I början av 2006 lades en ny strategi upp för ökad aktivitet inom PR och events. Målsättningar, budskap och budget definierades. USA och Sverige valdes som baser för aktivitet. Ett löpande avtal ställdes med PR-byrån Terpin i USA. För att kontrollera och utveckla PR-aktiviteterna anställdes John Bates i Los Angeles som huvudansvarig PR-representant.  John kopplades sedan samman med Terpin Communications och Jon Jacobs.  För översättning valdes Lion Bridge som partner.

Kultur, mode och underhållning
En rad aktiviteter inom kultur, mode och underhållning som kopplade samman den virtuella världen med den verkliga drogs igång. Professor Ernst Billgren designade “The New Oxford City of Culture” i vilka konstnärer som Mark Kostabi, Kika Karadi, och Marc DeMuro undervisade och sålde virtuella och verkliga konstverk i gallerier som'21st Century Fine Art’. Adam Thorpe and Joe Hunter öppnade Vexed Generations första virtuella klädbutik för virtuella och verkliga kläder. New Oxford invigdes av Ernst Billgren och Vexed Generation under ett event på Göteborgs Konstmuseum. Mindarks fortsatta PR arbete har sedan bl.a omfattat Nobelfesten 2006, den interaktiva mediaproduktionen “Sanningen om Marika” vilken tilldelades en Interaktiv Emmy 2008, och “Motörhead Stadium and Lemmy’s Castle” vilken blev Entropia Universe första virtuella rockarena.

Ingame-reklam
Via Massive Inc, ingame-advertisement system kan kända varumärken annonsera i Entropia Universe. Både filmtrailers och Coca-Cola reklam visades kontinuerligt.

Mässor & Events
Entropia exponerades frekvent på spel/virtuella mässor och business events i USA, Asien och Europa under 2007-08, vilket bl.a. resulterade i Asien etablering via China Cyber Recreation District, 2007, Mellanöstern etablering via Creative Kingdom, 2008 samt etablering i Mellanamerika, genom ett nyöppnat Mindarkkontor i Playa del Carmen, Mexiko 2007. 

Höjdpunkter

Emmy Awards
Emmy Award för Best Interactive i April 2008.

Nobel Prize Celebrations
Mindark arrangerade Nobelfestens efterfest 2006.

Entropia Universe i Kina
Mindark och Chinese Cyber Recreational Development Corp. skrev 2007 kontrakt för att skapa den största virtuella världen någonsin.

Screen shot 2014-01-28 at 12.54.28.png